Bouwen aan prachtig resultaat
Blog 7 / 8: De een na laatste blog over de kosten van ons werk, als je de verschillende stappen achter elkaar zet.
Stap C: de uitvoering
Het is voor je project wezenlijk wie je bouwers gaan worden. Vakmensen bepalen het resultaat.
Nadat de gemeente de plannen heeft ontvangen starten we onze werkzaamheden voor stap C al op. Het duurt altijd enige tijd voordat de vergunning verstrekt, en dat is een prima periode om je te bezinnen op de volgende fase: wie gaat het bouwen. En natuurlijk, tegen welke kosten.
We hadden in stap A al een raming laten opstellen door een onafhankelijke kostendeskundige. En in stap B heeft nieuwe informatie het plan ook beïnvloed, mogelijk heeft dat nog gevolgen voor de bouwkosten gehad. Dat gaan we in deze fase als eerste uitzoeken.
De technische stukken zijn in stap B al afgemaakt. Daarom plannen we in deze stap gesprekken met verschillende bouwers en dit doen we uiteraard samen met jou als opdrachtgever. Jij wordt tenslotte eigenaar van hun bouwactiviteiten: goede materialen in combinatie met vakmanschap.
Vakmanschap en aandacht zijn daarbij belangrijker dan de laagste prijs. De aanbiedingen van de aannemers gaan uiteraard wel een hoofdrol spelen. Soms is de middelste prijs, qua aanbieding, completer uitgedacht en daarmee interessanter voor de opdrachtgever dan de laagste aanbieding. Als architect hebben we de taak om je voor de snelle verleiding te behoeden en kijken we kritisch naar de offertes van de bouwers.
Als we de offertes binnen hebben maken we een overzicht van alle prijzen en vergelijken we hoe de aannemers het werk gaan aanpakken. We bekijken of er geen blinde vlekken zitten in de aanpak. Om te voorkomen dat de aannemer dingen over het hoofd heeft gezien.
De beste prijs-kwaliteit verhouding, dat is waar we naar zoeken. De bouwer die een eerlijke prijs rekent voor een goed product. We helpen jou om die knoop door te hakken.
En dan kan de bouw beginnen. Wij staan weer in de startblokken om de aannemer te voorzien van de laatste tekeningen. Dat zijn wat we noemen ‘werktekeningen’. Grote vellen papier met alle denkbare maatvoering.
De werkvoorbereiding zal vooral buiten jouw zicht op het kantoor van de aannemer plaatsvinden. De mensen die de calculatie hebben gemaakt moeten de boel overdragen naar de werkvoorbereidings-medewerkers (soms zijn dat dezelfde mensen) en de bestellingen voor jou als klant gaan geplaatst worden.
We vragen de aannemer altijd om een gedetailleerde werkplanning, en aan de hand daarvan is dan uit te pluizen hoe lang het werk gaat duren en wanneer we de oplevering kunnen verwachten.
En dan begint de bouw. Soms drie maanden, maar zeven maanden komt ook voor. In ons voorbeeldplan is het aannemelijk dat het bouwen circa vier maanden duurt en nog een maand ‘gedoe’ met inrichting en afwerking is ook best reëel.
Al die tijd staan wij je bij. Met afspraken ter plaatse op de bouw. Om je te voorzien van advies en eventueel onvoorziene zaken op te lossen met een afspraken tussen opdrachtgever, bouwer en architect.
Deze bouwfase is het meest arbeidsintensief. Letterlijk. Er zijn, voor zowel de opdrachtgever als voor ons, tientallen mensen die het toneel betreden.
Maar ook achter de schermen zijn er mensen: Bij de kozijnleverancier zijn er medewerkers voor jou bezig en in bij de materiaalhandel worden voor jou bestellingen verwerkt.
Qua tijdsduur verslaat deze fase de twee eerdere stappen. Dat betekent ook dat de kosten in die verhouding staan. Qua advieskosten moet je voor deze 4 a 5 maanden durende fase rekenen op 1,5% van de uiteindelijke vastgoedwaarde. Dus de waarde na verbouwing.
Dat is in het voorbeeld 13 mille inclusief BTW. Die hele periode staat iemand uit ons team beschikbaar om te adviseren en bij te sturen waar nodig. Zodat jouw investering ook echt oplevert wat je voor ogen had.
Elke week weer zijn we bezig met de begeleiding van de realisatie. De volle bouwperiode lang. En natuurlijk direct daarna, om te kijken of alles naar behoren werkt.
Dat noemen we begeleiding van A tot Z.
Je hebt nu 7 van de 8 blogs gelezen en je hebt een indruk van onze manier van werken en de kosten van een voorbeeldplan gelezen. In de laatste blog vertel ik nog iets over een paar aanvullende diensten die we verrichten.
Ook als jouw project niet hetzelfde is als dit voorbeeldproject, dan kun je met een gerust hart bellen met ons. We maken plannen op maat, dus ook voor jou. Zie de kosten in dit rekenvoorbeeld vooral niet als ‘in beton gegoten’.
In die zin kun je het voorbeeld even naast je neerleggen en een keer bij ons navragen wat we in jouw project voor je kunnen doen. Of jouw situatie nou kleiner of groter qua omvang is, dat komt allebei voor. We helpen opdrachtgevers sowieso graag als ze gaan voor kwaliteit en een fraai eindresultaat.
Lees in de laatste blog welke tips je van ons kunt krijgen als je jouw project zelf nog een stapje verder wil voorbereiden.
En als je na het lezen contact wil opnemen, vul dan gerust het formulier op de volgende pagina in, dan bellen we je uiteraard terug.
Richèl gaf ons een heldere kijk op het traject van ons project. Tijdens ons project had Richèl heel veel tijd voor ons. Hij heeft ons een duidelijke kijk gegeven op het traject van ons project; zo ziet het eruit. Dit gaf ons meteen een fijn gevoel want hierdoor wisten wij precies wat ons te wachten stond!
Jan Zoomers
Richèl is een gedreven en zeer ambitieuze architect. We hebben samengewerkt bij VenhoevenCS aan Sportplaza Mercator. Als architect en projectleider heeft Richèl zich volledig ingezet om het fantastische gebouw en de groene gevel van het gebouw voor elkaar te krijgen. Het was een zeer prettige en inspirerende samenwerking.
Danny Esselman
In drie eenvoudige stappen naar realisatie:
de eerste stap kan vandaag nog, zodat je niet eindeloos verder hoeft te zoeken
Stap 1:
Bel ons op 030 227 0980
Stap 2:
We maken voor jou ‘het plan tot realisatie’. Daarvoor plannen we een vrijblijvend gesprek met jou in.
Stap 3:
Als het plan aansluit bij jouw wensen, dan zetten we het plan om in een project.