Drijvend wonen

De ParkArk van Hieke en Sietze, gelegen naast een drukke fietsroute door het park, is gereed. De publieke ligplaats en de eigen woonwensen stonden centraal in dit ontwerp.
Projectarchitect: Richèl Lubbers Architecten
project-parkark-before-1-575x375
project-parkark-before-2-575x375

Before

De opdrachtgevers hadden een aantal wensen: De nieuwe ark moest groter, maar wel met behoud van het knusse karakter uit het stalen schip. Het gevoel ‘wonen en drijven op het water’ mocht sterk aanwezig zijn, maar niet door toepassing van ‘flauwe nautische vormentaal’, zoals ronde (scheeps)ramen. En zij wensten een boot waarin niet iedereen rechtstreeks volledig naar binnen kan kijken, maar tegelijkertijd dat het park vanuit binnen goed beleefbaar moest zijn.

De bezoeker, die vanaf de dijk het loopbruggetje naar de boot betreedt, treft een voordeur die nauwelijks iets van het interieur prijsgeeft. Maar eenmaal binnen tref je geen lage ruimte aan: een grote glasplaat in het dak biedt zicht op de boomkruinen en recht vooruit gaat je blik het park in. Je kunt direct tegenover de voordeur weer naar buiten stappen richting het dakterras of naar de afgemeerde vissersvlet. Links en rechts liggen de woon- en eetkamer die via de hal zonder deuren met elkaar verbonden zijn. De entreehal ligt 1 trede verhoogd, ten gunste van extra hoogte in de doucheruimte.

Aan de buitenzijde wordt gespeeld met materialen. De koperen onderzijde loopt (bijna) tot op de waterlijn, zodat de boot fraai weerspiegeld wordt zonder onderbreking. De ramen zijn zo geplaatst dat er een goede balans is tussen privacy en maximale beleving van het park. De wanden en kozijnen van de trapopgang naar het dakterras zijn wit, zodat het stucwerk van het interieur als ware overgaat in de buitenruimte: buiten heeft daarmee de sfeer van een binnen. Begroeiing is onderdeel van het ontwerp. Bij oplevering was het koper glimmend en het hout roodbruin. Na twee jaar zal het koper donker zijn en het hout lichtgrijs.

project-parkark-after-2-575x375
project-parkark-after-1-575x375

After

Aan de buitenzijde wordt gespeeld met materialen. De koperen onderzijde loopt (bijna) tot op de waterlijn, zodat de boot fraai weerspiegeld wordt zonder onderbreking. De ramen zijn zo geplaatst dat er een goede balans is tussen privacy en maximale beleving van het park. De wanden en kozijnen van de trapopgang naar het dakterras zijn wit, zodat het stucwerk van het interieur als ware overgaat in de buitenruimte: buiten heeft daarmee de sfeer van een binnen. Begroeiing is onderdeel van het ontwerp. Bij oplevering was het koper glimmend en het hout roodbruin. Na twee jaar zal het koper donker zijn en het hout lichtgrijs.

De havendienst van Utrecht staat maximale buitenmaten toe van 5 x 16,5 meter, 1 meter diepgang en 4 meter boven de waterspiegel. Het ontwerpen van een woonark biedt extra uitdagingen ten opzichte van gefundeerde bouwwerken. Naast de strikt maximale buitenmaten moet er balans zijn in gewichtsverdeling. Nergens zijn regenpijpen zichtbaar, maar op elke denkbare hoek moet een regenafvoer zitten, de boot kan immers onverwacht schuin liggen (door een te zware boekenkast in het interieur) waardoor regenwater zich ophoopt op een bepaalde hoek van het dak. Daar moet het regenwater uiteraard wel weg kunnen. De uitwerking met 3D-modellen maakte mogelijk belangrijke details kort te sluiten alvorens uit te voeren. Een werkwijze die niet bij elk particulier project haalbaar is.

Nagenoeg elke ontwerpbeslissing draaide om (belevings)waarden, en niet alleen die van de bewoner. De opdrachtgevers dachten ook na over de ervaring van de passanten: zoals spiegeling van de gevel in het water.
Veel woonbootbewoners hebben een grote ‘doe het zelf mentaliteit’, ook omdat wonen op water dat min of meer vereist. Lang niet altijd levert dat fraaie arken op. Deze opdracht toont aan dat een afgewogen ontwerp, zichtbare esthetische meerwaarde biedt op deze openbare plek in de stad.

272d28e-1-150x150

Richèl onderhield nauw contact met betrokken partijen

Na het eerste gesprek met Richèl waren wij direct enthousiast, tijdens het hele traject was de samenwerking erg prettig. Richèl begreep onze wensen goed: een praktische indeling, goed zicht op het water en de groene omgeving en het gebruik van natuurlijke materialen.

Tijdens de ontwerpfase bedacht Richèl vele creatieve ideeën en oplossingen voor het gevelmateriaal, de plaatsing van ramen en het betrekken van “buiten” bij “binnen”. Ook tijdens de bouw was Richèl erg betrokken, was erg scherp op wat er zich op de werf afspeelde en onderhield nauw contact met betrokken partijen.

Dagelijks genieten wij van onze nieuwe woonark: De zon schijnt nu heerlijk binnen door de ramen en het daklicht in de entree. Aan de ene kant heb ik uitzicht op het water en het monumentale bruggetje, aan de andere kant kijk ik uit op siergrassen voor het raam. Wat een fijn huis, we zijn blij met het eindresultaat!

Hieke Wijbinga

Adviseur at Mezzo
Landelijke Vereniging voor Mantelzorg

Op zoek naar een architect?

Wij werken aan duurzame oplossingen met milieuvriendelijke materialen. We houden de laatste ontwikkelingen actief bij, zodat we jou daar goed over kunnen adviseren. Denk eens door in hout: het fijnste bouwmateriaal komt uit een boom. Je voelt je beter met natuurlijke materialen om je heen.

Stap 1:

Bel ons op 030 207 3173

Stap 2:

We maken voor jou ‘het plan tot realisatie’. Daarvoor plannen we een vrijblijvend gesprek met jou in.

Stap 3:

Als het plan aansluit bij jouw wensen, dan zetten we het plan om in een project.

Details van dit project

Titel: Drijvend wonen
Projectarchitect: Richèl Lubbers Architecten
Opdrachtgever: Particulier
Bouwjaar: 2014
Status: Opgeleverd

Projecten zoals deze

Wil je meer weten over ons werk?

Neem gerust contact op om te ervaren of we jou ergens mee kunnen helpen.
Misschien heb je slechts een korte vraag en hoef je niet zo nodig gelijk een afspraak te maken…. Ook dat is prima,
we staan je graag even te woord en helpen je graag een stapje verder op weg.
Omdat we weten: een project gaat stap voor stap.